Притчата за блудния син Господ Иисус Христос казва в една от
последните си полемиките с фарисеите, в
дните преди края на земния му живот.
Христос често отсядал в дома
на грешни люде, което и този път накарало
част от фарисеити и книжниците да роптаят, казвайки "Той приема
грешници и яде с тях".
Фарисеите са били и просветени и вярвящи
люде и много образовани в знанието на
Мойсеевия закон, на Старозаветните книги и на преданията,те били един вид
духовни водачи на евреите, и ,според евангелист Йоан,(12,42) много от техните
началнице вярвали в Христа, но от страх пред другите не Го изповядвали.
Никодим, Йосиф Ариматейски и били от
фарисеите , св.апостол Павел бил от тях. Но, бидейки просветени във вярата, те
не познали Христа, който бил сред тях. Навярно защото прекалено много се
осланяли и отстоявали своята религиозна правота и своята религиозна мъдрост,
та Божията правда превърнали в човешка правда и в човешка мъдрост и така си
присвоили правата на религиозни
законодатели, нещо което само Бог може да върши.Но както четем у пророк Исая
"мъдростта на мъдреците му ще загине, и разум у разумните му не ще
има"(Ис.29:14) и у ап.
Павел"Де е мъдрецът? де е книжовникът?де е разисквачът на тоя век? не
обезуми ли Бог мъдростта на този свят?(1Кор.1:20).
Преди да каже притчата за
блудния син Господ казва още две притчи на книжниците и фарисеите:за изгубената
овца иза изгубената драхма? не оставя ли онзи, пита той, девтдесетте и девет
овци в пустинята и не тръгва ли подир загубената и като я намери свиква
приятели и съседи и им казва "порадвайте се с мене, защото си намерих
загубената овца" и за жената, която имала десет драхми и изгубила една и
запалила светило, за да я намери и като я намерила свикала приятелки и съседки
и им казва "порадвайте се с мене, защото намерих изгубената драхма".
Така казва Господ " на
небесата повече радост има за един каещ се грешник, нежели за деветдесет и
девет праведници, които нямат нужда от покаяние", и "Такава радост,
казвам ви, бива пред Ангелите Божии за
един каещ се грешник".
И най-сетне той им казва и
притчата за блудния син. Един баща имал двама сина. По-малкият поискал онова,
което му се падало от бащиното му наследство, заминал за далечна страна, там
пропилял всичко. Стигнал до там да пасе свини и да е петимен да се нахрани с
това, с което свините се хранели, но никой и това не му давал. В това негово
страдание, причината за което бил сам той, когато дошъл в себе си решил да
промени пътя си, да се върне в бащния си дом и да каже "татко, съгреших
против небето и пред тебе..."И когато беше още далеч, видя го баща му, и
му домиля, и като се затече, хвърли се на шията му и го обцелува".
Ето за тази всеопрощаваща
Божия любов и за тази бащина радост от завърналия се в бащиния дом изгубен син
говори Христос.
Какво е сторил той?Употребил
е свободата и свободната си воля в дела
вън от бащиния му дом,така както той решил, по свои прищявки и приумици, по
човешкия си разум, пропилял онова, за което не се е трудил, и това го довело до онова печално състояние,
описано в притчата.
Свободата и свободната ни
воля е голям дар, даден от Създателя ни, и ,особено в днешни дни,
няма институция или обществени правила, които могат да ни я отнемат. Човекът е
свободен да прави всичко, което дойда в ума му и да задоволи, веднага и в
момента своите желания, но дали това го прави свободен? "Очудвам се на
нашата свободна воля, казва св. Ефрем Сирин. Тя е силна и все пак е победена;
тя е властелин, а е станала роб;има възможност да побеждава, а обича да отсъпи
победата над себе си. Макар и да е свободна, обаче сама се отдава на робство,
като неволница и с ръката си подписва съгласието си за собственото си
робуване!" .И ето тази свобода и удовлетворяване на всевъзможни желания довели
сина до най-жалко състояние, презрян и пренебрегнат от всички и така той, както
понякога става когато сме в унижение и в страдание, той дошъл в себе си.
Страданието, до което той сам се довел
го довело до разкаяние" съгреших пред небето и пред тебе" и до
мисълта да промени пътя се. И така измъчен и унижен синът се връщал към дома на
отца си.Той го чакал: "И когато беше още далеч, видя го баща му, и му
домиля, и като се затече хвърли се шията му и го обцелува"
И рекъл на слугите си
"изнесете най-хубавата премяна и го облечете, и дайте пръстен на ръката му
и обуща на нозете, па докарайте и заколете угоеното теле: нека ядем и се
веселим защото тоя мой син мъртъв беше и оживя, изгубен беше и се намери. И
взеха да се веселят".
Ето за тази Божия милост към
човека говори Господ на фарисеите.
Земните ни дни са дни на
непрекъснато падане и ставане, приближаване и отдалечаване от дома Божий,
използване за това ,което трябва и за това, което не трябва на свободата
ни,съхраняване, но и разсипване на онова, което даром ни се дава.В тази
предхождаща великият пост неделя Църквата, която Бог установи ни
подготвя да съпреживеем
Пасха, празника на празниците, чрез който се и отвориха вратите на човека за
Божия дом.Постът не е домашна или обществена традиция, той не ерелигиозно
предписание. Ако го приемем така, то ще направим и постът и Църквата формални.
Постът е път към дома на отца ни. Път към нещо, което трябва да се случи в
живота ни, в нашето вътрешно състояние. Дните на Великия пост са именно това
време на път към дома, към единствения дом, който може да имаме и в когото има
много жилища.Постът е време на промяна на пътя, за да намерим дома.Да станем
ако сме паднали, да помислим какво правим със свободата си, да видим къде сме,
унижени и отхвърлени ли сме като блудния син и да обърнем очите си към дома, на
прага на който ни чака вечната Божия любов и прошка.
Четейки книгите на Светото
писание, гледайки живота около нас, знаейки и своя живот виждаме, че човек е
направил какви ли не опити със свободата си. Бог не е отнел правата ни да
вършим това, но колкото и каквито да са
опитите ни със свободата ни, които понякога правят от дара живот -драма , а и
трагедия, все до една истина достигат ония, които имат очи да видят и уши да
чуят- "съгрешип пред небето и пред
тебе" и че няма истински живот, богатство, обич вън от дома на Отца ни.
Той ни очаква. Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар